Wymiana i adaptacja sterownika silnika (ECU) Felicia 1.3 MPI

Instrukcja adaptacji sterownika silnika po wymianie, tak aby immobiliser umożliwiał uruchomienie silnika. Instrukcja ta ma też zastosowanie w przypadku gdy wymieniony został sterownik immobilisera wraz z pastylką kluczyka, ale ECU pozostało te samo.Procedura ta dotyczy immobilizera z puszką umieszczoną za licznikiem. Nie sprawdzałem, ale powinna działać także w 1.6 i 1.9D.
Zasada jest taka, że adoptuje się sterownik silnika do immobilizera, nie odwrotnie. Jedyne czego potrzebujemy to:
- ECU (może być nowe, może być używane z innego auta - procedura dokładnie taka sama). Zgadzać się musi jego numer (w przypadku 1.3MPI 50kW jest to 047 906 030 N)
- interfejs vag-kkl
- program vag-com lub vcds
- płaski śrubokręt
- "uprawniony" klucz (czyli taki, którym można uruchomić silnik)



Najpierw wyciągamy stary sterownik silnika, który znajduje się pod maską po stronie kierowcy. Należy pociągnąć zatrzaski wtyczek i następnie lekko wyciągnąć wtyczki do góry (najpierw jedną, potem drugą). Następnie wyciągamy ecu podważając śrubokrętem metalowy język, który zabezpiecza je przed wypadnięciem. Następnie wkładamy nowy sterownik i podłączamy wtyczki zwracając uwagę czy dobrze zostały zatrzaśnięte. Maskę można zamknąć, tu nic więcej nie będzie robione.
Teraz podłączamy auto pod komputer i włączamy VAG-COM. Instalację i konfigurację tego programu pomijam.

  1. Wybieramy Select w sekcji Select Control Module
  2. Wybieramy 01-Engine
  3. Wybieramy Fault Codes - 02
  4. Kasujemy błędy Clear Codes - 05
  5. Wychodzimy klikając Go Back
  6. Wychodzimy z silnika Close Controller, Go Back - 06
  7. Łączymy się z immobiliserem 25 - Immobilizer
  8. Tutaj też kasujemy błędy - Fault Codes - 02
  9. Analogicznie jak w pkt 4 Clear Codes - 05 10. Wychodzimy klikając Go Back
  10. Przechodzimy do Adaptation - 10
  11. W Channel Number wpisujemy 00 i klikamy Read
  12. Klikamy Save
  13. Potwierdzamy klikając Tak
  14. Wychodzimy klikając Done, Go Back
  15. Klikamy Close Controller, Go Back - 06 i zamykamy program.

 

Na koniec wyłączamy zapłon.

To wszystko. Można odłączyć interfejs i uruchomić silnik. Jak widać procedura jest banalnie prosta i nie ma wcale konieczności przy uszkodzonym ECU kupować go razem z immo z innego auta. Nawet jeśli nie posiada się interfejsu warto go kupić, bo dalej jest dużo tańszy niż cały zestaw uruchomieniowy, no i może się przydać w przyszłości do diagnostyki czy kasowania błędów np. poduszki powietrznej.