Auta

Podświetlenie przycisków LED w dowolnym kolorze (Skoda Felicia)

W moim aucie po kilkunastu latach eksploatacji poprzepalały się niektóre żarówki od podświetlenia przycisków, więc postanowiłem wprowadzić trochę świeżości i zmienić ich podświetlenie na ledowe w nowym kolorze. Nie jest to operacja trudna, aczkolwiek trochę czasochłonna. Trzeba wymontować tablicę wskaźników, wyciągnąć przyciski na stół i rozebrać je na części pierwsze.

Elektryczna regulacja wysokości świateł w Skodzie Felicii

Oryginalnie w Skodzie Felicii zastosowano hydrauliczną korekcję wysokości świateł z poziomu kabiny (hydrokorektory). Jednak te rozwiązanie okazało się wadliwe "już w fabryce" i znalezienie egzemplarza, w którym regulacja ta działa poprawnie to prawie jak trafienie szóstki w totka. Układ hydrauliczny rozszczelnia się i światła opadają. Naprawa takiego układu nie ma większego sensu, nowy wyciek pojawia się tuż obok starego, lub nawet w tym samym miejscu. Wymiana całego układu na nowy nie dość, że jest trudna i wymaga demontażu wielu części to prawdopodobieństwo wycieku za jakiś czas jest niemalże pewne. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest zastąpienie układu hydraulicznego elektrycznym. Nie jest to operacja trudna, wymaga niewielkiego nakładu pracy i kosztów.

Follow home i automatyczny włącznik świateł wersja 1

Obecnie w Polsce wymagane jest jazda całą dobę z włączonymi światłami mijania. Samą czynność niby wykonuje się odruchowo, ale czasem może się zdarzyć, że się o tym zapomni. Skoro i tak trzeba włączyć światła przed każdą jazdą i je wyłączyć po jej zakończeniu, to dlaczego nie mogłoby się to wykonywać automatycznie? No właśnie ;) Najprościej byłoby wykonać taki włącznik z użyciem zwykłego przekaźnika, który załączałby światła po uruchomieniu zapłonu, ale znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby, jakby światła włączały się dopiero gdy alternator zacznie ładować. Najprościej to rozpoznać na podstawie napięcia - przy wyłączonym silniku akumulator ma w okolicach 12,5V, a po uruchomieniu ponad 13,5V. Dodatkowo w jednym urządzeniu można umieścić układ, który zapalałby światła na kilkadziesiąt sekund po zgaszeniu silnika, oświetlając drogę do domu.

Wymiana i adaptacja sterownika silnika (ECU) Felicia 1.3 MPI

Instrukcja adaptacji sterownika silnika po wymianie, tak aby immobiliser umożliwiał uruchomienie silnika. Instrukcja ta ma też zastosowanie w przypadku gdy wymieniony został sterownik immobilisera wraz z pastylką kluczyka, ale ECU pozostało te samo.Procedura ta dotyczy immobilizera z puszką umieszczoną za licznikiem. Nie sprawdzałem, ale powinna działać także w 1.6 i 1.9D.
Zasada jest taka, że adoptuje się sterownik silnika do immobilizera, nie odwrotnie. Jedyne czego potrzebujemy to:
- ECU (może być nowe, może być używane z innego auta - procedura dokładnie taka sama). Zgadzać się musi jego numer (w przypadku 1.3MPI 50kW jest to 047 906 030 N)
- interfejs vag-kkl
- program vag-com lub vcds
- płaski śrubokręt
- "uprawniony" klucz (czyli taki, którym można uruchomić silnik)

Regeneracja reduktora Lovato RGE92

Jednym z ważniejszych podzespołów samochodowej instalacji LPG jest reduktor. Zastosowane w nim membrany ulegają naturalnemu zużyciu, zwłaszcza jeśli często przełącza się na gaz przy niskiej temperaturze reduktora. Oprócz tego w środku osadza się brud, co może negatywnie wpływać na pracę instalacji gazowej. Oczywiście można zakupić nowy reduktor, ale regeneracja jest dużo tańsza i prosta, każdy kto posiada minimum zacięcia technicznego sobie z nią poradzi. Dla porównania nowy RGE92 kosztuje około 230zł, a zestaw regeneracyjny około 40zł. W moim przypadku przyczyną regeneracji były problemy z pierwszym przełączeniem na gaz po dłuższym postoju - auto musiało przejechać spory kawałek zanim zaczęło podawać gaz do układu dolotowego.